Od 15. juna 2019. godine, svako novoproizvedeno vozilo najveće dozvoljene mase preko 3.5 tone, prvi put registrovano u Evropskoj uniji (u skladu sa EU Uredbom 165/2014), biće opremljeno novom generacijom tahografa.
Svrha ove uredbe je da se uredi i dodatno unapredi bezbednost drumskog saobraćaja, omogući jednak pristup evropskom tržištu transporta, ali i da se značajno unapredi sigurnost zabeleženih podataka u memoriji tahografa.
Smart tahograf DTCO® 4.0 – Šta su noviteti?
- Putem integrisanog modula za globalni sistem pozicioniranja vozila (GNSS), novi DTCO® 4.0 će omogućiti precizno beleženje pozicije vozila. Ovi podaci biće beleženi u memoriji tahografa i na kartici vozača, a evidentiranje pozicije vozila neće stvarati dodatne troškove za prevoznike. Beleženje pozicije vozila će biti obavezno za početak i kraj radnog dana vozača tj. suvozača, a pozicija će se obavezno beležiti i nakon svaka tri sata vožnje.
- Nadzornim organima će biti omogućen pristup određenom broju podataka dok je vozilo u pokretu preko sistema DSRC (Dedicated Short Range Communication). Podaci kojima će nadzorni organi moći da pristupe dok je vozilo u pokretu biće ograničeni na: narušavanje bezbednosti sistema, prekid napajanja, grešku senzora kretanja, grešku u podacima o kretanju vozila (IMS), vožnju bez kartice vozača i ubacivanje kartice vozača tokom vožnje. Dakle, na ovaj način se neće proveravati poštovanje propisa o radnom vremenu vozača, već se po potrebi, u slučaju registrovanja neke od gorenavedenih neregularnosti, vozilo zaustavlja radi detaljne kontrole.
- DTCO® 4.0 će omogućiti razmenu do 70 podataka o vozilu i načinu vožnje sa informacionim sistemima za upravljanje podacima o voznom parku i vozačima, kao što je VDO TIS-Web®. Prevoznici će moći da izaberu do 8 parametara za memorisanje u tahografu koji su relevantni za njihovo poslovanje (npr. potrošnja goriva, prosečna brzina, broj obrtaja motora, temperatura ulja i sl.), kako bi uz saradnju sa vozačem, optimizovali vožnju i smanjili troškove. Sa druge strane, vozači će imati mogućnost da putem svojih smart telefona koriste besplatne VDO aplikacije povezane sa smart tahografom, radi jednostavnijeg rada i poštovanja propisa.
- VDO je razvio i novi KITAS 4.0 senzor kretanja sa unapređenim sistemom bezbednosti i pouzdanosti. Kućište senzora je aluminijumsko i podržava sve stare generacije digitalnih tahografa. Plombe za senzor kretanja su tipski odobrene, numerisane i sledive.
Smart tahograf u Srbiji?
U Republici Srbiji, Zakonom o radnom vremenu posade vozila u drumskom prevozu i tahografima nije definisan početak primene, a radionice za tahografe nisu obavezne da obavljaju poslove u vezi sa smart tahografom.
Međutim, ovo ne znači da se počev od 15. juna nećemo susretati sa smart tahografom DTCO® 4.0 i na našem tržištu, kao i sa novim funkcijama koje on donosi.
Korišćenje smart tahografa DTCO® 4.0 stavlja u tržišnu prednost sve one prevoznike i vozače koji se na vreme upoznaju sa novim funkcijama i pripreme na najveću promenu u svetu tahografa još od 2006. godine – dolazak smart tahografa.